Κόβονται μισθοί, προνόμια και υπερωρίες
Πρόγραμμα για μετατάξεις και εθελουσία έξοδο
Σε… λύση «Ολυμπιακής» προσανατολίζεται η κυβέρνηση για τις αστικές συγκοινωνίες προκειμένου να αντιμετωπίσει την έκρηξη ζημιών και χρεών που έχουν επιδεινώσει την οικονομική τους κατάσταση την τελευταία πενταετία, και...
ειδικά το 2009.
Πιλότος αναμένεται να καταστεί η ΕΘΕΛ, οι δανειακές υποχρεώσεις της οποίας εκτοξεύτηκαν στο 1,7 δισ. ευρώ. Το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με το γραφείο του πρωθυπουργού προετοιμάζουν το σχέδιο, σύμφωνα με το οποίο η κρατική εταιρεία μεταφορών που πέρυσι έχασε 327 εκατ. ευρώ θα αποκρατικοποιηθεί ελεύθερη χρεών, με πρώτη επιλογή τους ίδιους τους εργαζομένους.
«Μπορεί να υιοθετούμε επιλογές που στο παρελθόν απέτυχαν από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να αξιοποιήσουμε επιλογές που με ορθολογικό τρόπο μπορούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα», υποστηρίζουν στην κυβέρνηση.
Τα χρέη της ΕΘΕΛ θα συμπεριληφθούν στο δημόσιο χρέος. Ο ΟΑΣΑ παράλληλα θα μετατραπεί σε μητροπολιτικό φορέα και θα είναι η αναθέτουσα αρχή που θα συμβάλλεται με τις υπόλοιπες εταιρείες όπως οι ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ για την εκτέλεση του κυκλοφοριακού έργου.
Το υπουργείο Οικονομικών φέρεται αποφασισμένο να σταματήσει να εγγυάται τη χρηματοδότηση των προβληματικών ΔΕΚΟ που δεν μπορούν από μόνες τους να καλύψουν το 50% των δανειακών τους υποχρεώσεων, και αυτό γιατί, σύμφωνα με τη Εurostat, έτσι επιβαρύνεται το δημόσιο χρέος, την ώρα που όλες οι προσπάθειες κατατείνουν στην προσπάθεια περιορισμού του. Σε αυτή την κατεύθυνση προγραμματίζονται συνταξιοδοτήσεις, μετατάξεις εργαζομένων, αλλά και μειώσεις μισθών ειδικά για όσους υπερβαίνουν τα 6.000 ευρώ τον μήνα. Προνόμια υπερωριών θα περικοπούν, ενώ παράλληλα θα εξεταστούν και αναπροσαρμογές στις τιμές των εισιτηρίων. Οι ζημίες του κλάδου που συμπεριλαμβάνουν ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, ΑΜΕΛ και ΤΡΑΜ έφτασαν τα 580 εκατ. ευρώ, ενώ η αρνητική τους θέση ξεπερνά το 1,2 δισ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και η ΑΜΕΛ, η εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό, γύρισε σε ζημίες ύψους 19,8 εκατ. Ευρώ το 2009, αφού επιβαρύνθηκε με προσλήψεις 270 συμβασιούχων. Αντίστοιχα για την ΤΡΑΜ Α.Ε., οι ζημίες ανέβηκαν στα 37 εκατ. ευρώ από 26,6 εκατ. ευρώ, καθώς οι προσλήψεις της αυξήθηκαν κατά 250%.
Σύμφωνα με τον κ. Νότη Παρασκευόπουλο, ειδικό σύμβουλο του πρωθυπουργού με αρμοδιότητα στην εποπτεία παρακολούθησης του κυβερνητικού έργου, οι ανάγκες αντιμετώπισης των συσσωρευμένων προβλημάτων στις αστικές συγκοινωνίες θα πρέπει να γίνουν αντιληπτές και από τους συνδικαλιστές. Όπως σημειώνει ο ίδιος: «Είναι κοινωνική αναλγησία για τους συνδικαλιστές που είχαν λάβει τη διαβεβαίωση ότι θα πληρώνονταν κανονικά το μεσημέρι της 1ης Ιουλίου, όπως και έγινε, να απεργήσουν, την ώρα που οι ίδιοι δύο φορές τον χρόνο μπλοκάρουν τις συγκοινωνίες για να πραγματοποιήσουν τις γενικές τους συνελεύσεις μέρα μεσημέρι».
Κατά το κυβερνητικό σχέδιο, ο στόχος μείωσης του κόστους χωρίς να θιγούν οι εργαζόμενοι και η αύξηση των εσόδων χωρίς να ανέβουν οι τιμές των εισιτηρίων πρέπει να είναι η πρώτη προτεραιότητα. Άλλωστε το παράδειγμα του ΟΑΣ Θεσσαλονίκης έχει ήδη αρκετά θετικά στοιχεία. Την ίδια ώρα, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας εκφράζει τουλάχιστον τον προβληματισμό του ως προς την έλλειψη ωριμότητας για τη διαχείριση αντιμετώπισης του προβλήματος με την αρχική άρνηση του υπουργείου Οικονομικών να καταβάλει τις υποχρεώσεις του προς τους εργαζομένους, καθώς μάλιστα το ζήτημα ήταν γνωστό στους αρμόδιους φορείς 20 ημέρες πριν.
Ποιοι ενδιαφέρονται για την ΕΘΕΛ
Στον προγραμματισμό περιλαμβάνονται επίσης μέτρα αποθάρρυνσης για τη χρήση των ιδιωτικών αυτοκινήτων όπως αύξηση του κόστους ελεγχόμενης στάθμευσης. Παράλληλα θα επεκταθούν και θα αστυνομευτούν οι λεωφορειόδρομοι, ώστε να αυξηθεί η ταχύτητα διακίνησης των επιβατών, να βελτιωθούν οι υπηρεσίες και να πολλαπλασιαστούν οι διαδρομές.
Στις πρωτεύουσες της Δυτικής Ευρώπης, εξάλλου, οι προϋποθέσεις είναι τέτοιες ώστε ο ανταγωνισμός που δημιουργήθηκε σταδιακά για τέτοιες υπηρεσίες προσέλκυσε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες όπως η γερμανική «Arriva» και οι βρετανικές «National Express» και «Stagecoach». Κατά συνέπεια, η ενδεχόμενη αποτυχία της πρώτης αποκρατικοποίησης θα ανοίξει με ταχείες διαδικασίες την αγορά για προσέλκυση τέτοιων λύσεων.
Πάντως, σε πρώτη φάση η διαδικασία για την προσέλκυση του σχήματος που θα αναλάβει το μεταφορικό έργο της ΕΘΕΛ είναι ανοιχτή στους εργαζομένους, είτε ακόμα και σε συνδυασμό με επιχειρηματίες. Αυτό εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει αποτρεπτικά στην κακοδιαχείριση και θα δημιουργήσει κίνητρα για αποτελέσματα που όχι μόνο θα καλύπτουν τους μισθούς αλλά μπορούν να αποφέρουν και κέρδη.
Η ανασυγκρότηση του Ο.Σ.Ε.
Το υπουργείο Μεταφορών εξάλλου έχει επεξεργαστεί το πρώτο σχέδιο ανασυγκρότησης του ΟΣΕ. Η κατάργηση κανονισμών με προκλητικές ρυθμίσεις για μισθοδοσίες, η περικοπή ζημιογόνων δρομολογίων και ο τρόπος κοστολόγησης στις εμπορευματικές μεταφορές περιλαμβάνονται στο σχέδιο που έχει σταλεί στις Βρυξέλλες και περιλαμβάνει αλλαγές στις δομές με συγχωνεύσεις των εταιρικών σχημάτων. Οι κινήσεις αυτές αναμένεται να δώσουν σαφές μήνυμα στο εξωτερικό για κλιμάκωση των διαρθρωτικών αλλαγών, αλλά και σε πιθανούς επενδυτές ότι δημιουργούνται προϋποθέσεις για προσέλκυση κεφαλαίων. Άλλωστε το εξέφρασε και ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών κ. Ντομινίκ Μπισερό που επισκέφθηκε τον κ. Ρέππα την εβδομάδα που πέρασε.
ΠΗΓΗ: www.ksipnistere.blogspot.com